Broccolisoppa

Jag måste bara dela med mig av mitt recept. Jag kunde jag inte komma på vad vi skulle ha till middag. I frysen hittade jag en massa broccoli och jag tog en snabb koll på nätet om det fanns några goda recept. Inget verkade gott eller så var de alldeles för komplicerade. Därför satte jag ihop ett eget recept…. är det ett eget recept om det har inspirerats av en massa andra recept… jaja, i vilket fall som helst så blev det en väldigt god soppa. Hoppas att ni oclså gillar den.

1 gul lök

3 vitlöksklyftor

matfett

400 g broccoli, färsk eller fryst

1 msk vitvinsvinäger

7 dl vatten

3 dl mjölk

2 st grönsaksbuljongtärningar

1 st tärning knorr örtgården ”italiensk ört”

2 dl crème fraiche

1 paket mozarellaost

50 g parmesanost

salt och peppar

1 paket bacon

Finhacka lök och vitlök. Fräs detta i matfett i en kastrull. Lägg i broccolin. Låt den ligga en stund om den är fryst.
Häll på vatten, mjölk och vitvinsvinäger och i med buljongtärningarna.
Låt alltsammans puttra i 15 minuter. Mixa soppan med exempelvis en stavmixer.
Rör ned hälften av crème fraichen tillsammans med osten. Vispa soppan. Det gör inget om osten inte löser sig helt och hållet.
Värm och smaka av med salt och peppar. Servera soppan varm med en klick kall crème fraiche.

Klipp baconet i 2 cm breda bitar och knaperstek. Serveras bredvid.

Kommentera

