Vår vintersportbil

För några dagar sen åkte vintersulorna på bilen. Jag köpte helt nya Pirellidäck via bythjul.com och fick de skickade till en firma här i Götet. Jag blev smått överraskad när killarna där frågade om alla fyra däcken var till vår Ford Focus. -Ja, svarade jag varpå jag fick förklarat att däcken var till för sportbilar och att ett par av däcken var anpassade för Porschebilar.

Hur har då det här gått till… jo, så här är det. När jag letade efter vinterdäck hittade jag två olika pirellidäck till väldigt bra pris. Nackdelen var att det inte fanns fyra däck av varje modell men det fanns i alla fall två. Efter en stund sökande på internet visade det sig att det vara samma sorts däck allihop med tillverkningsår, max lastvikt och max hastighet som enda skillnaden (06 resp 07) så jag köpte två däck av varje.

Vad jag inte lade märke till var att ena paret hade en extra bokstavskombination där bokstaven O ingick. Det betyder tydligen att de är anpassade och godkända för Porschebilar. Tydligen är modellen (Pirelli W240 Snowsport) gjord för lite sportigare bilar med lite mer kraft i men det gör ju inget eftersom Cicci (och jag) gillar att köra lite rally. Sen får man inte glömma att priset var VÄLDIGT bra. Inte ens 900:- per däck för däck som annars kostar 1500-1800:-

Det är väl bara till att trimma bilen nu så att däcken trivs.

Kommentera

