Ge mig en riktig julkalender!

Efter att ha sett några avsnitt av årets julkalender, Hotell Gyllene Knorren, så kan jag inte låta bli att undra: Varför kan man inte göra en ordentlig, varm, trevlig julkalender med tomtar och allt det där? Än så länge är årets upplaga extremt stel och tråkig. Det är inte mycket som händer och när det väl gör det så är det något negativt. Uppläget är så standardiserat att det känns som man har sett det om och om igen genom åren… den stackars familjen som det går dåligt för men det kommer såklart att bli hur bra som helst lagom till , den förvirrade men optimistiska pappan, den lite barskare mamman, en tonåringsdotter i upprorsålder och den något enstöriga sonen som inte har riktiga kompisar. Det låter som vilken serie som helst.

Dottern blir givetvis kär i en pojke vars föräldrar är utstuderat taskiga och skadeglada mot familjen samtidigt som de är konkurrenter. Ett litet Romeo & Julia upplägg där kanske? Första gästen är en reporter som är ute efter att skriva ner hotellet… VARFÖR ÄR DET SÅ HÄR DÅLIGT? Vad är det för fel på en julkalender med värme, vänskap och julkänsla i? Varför måste folk vara taskiga mot varandra, varför ska allt bli så jobbigt som möjligt innan det får gå bra och framför allt… varför är våra julkalendrar så fruktansvärt opersonliga?

Jag tänker på de senaste produktionerna Superhjältejul och Skägget i brevlådan. Jag gillar personligheterna SupersnällasilverSara och StålHenrik men det fungerade inte som julkalender. Som en vanlig serie hade den nog fungerat bättre. Skägget i brevlådan var bara konstig och utspelade sig i en hemsk korridorvärld. 2007 gick ”En riktig jul” som jag tyckte var något bättre men med en egoistisk inställning.

Jag tittade lite vårt grannlands julkalender och i år bjuder Norge på en trevlig tomtekalender ”Jul på Månetoppen”. Visst finns det meningsskiljaktigheter i serien men ingen är sådär otrevligt mänskligt elak. Sånt får vi nog av i vår vardag och genom dåliga dokussåpor. Jag vill minnas att Trolltider och Mysteriet på Greveholm var just så där lite mysiga och trevliga och Norges ”Jul i Blåfjell” var också bra.

Vad kan man då önska sig av en julkalender? Jag vill:

att den ska utspela sig dag för dag. Den 3:e december ska vara den 3:e december i kalendern också

att det är en ”feel good” kalender. Elakheter hör inte hemma i jultider men visst får det finnas en och annan karaktär som är dum, men då ska det vara en karaktär som man ändå tycker om och som har sina snälla sidor.

att det är ett ordentligt jultema. Inte fara omkring i rymden eller i korridorer

att det finns en och annan tomte (jag gillar tomtar)

Vad tycker ni? Vad är en bra julkalender? Jag hoppas att jag har varit tydlig, är jag inte det så får jag skylla på att jag tar smärtstillande för tillfället så det blir lite luddigt.

2 thoughts on “Ge mig en riktig julkalender!

  1. Jag håller fullständigt med dig. När det är Lucia på riktigt så ska det vara det i kalendern med. Dom julkalendrar som varit bra på 2000-talet är inte många: En riktig jul gillade jag, Lasse Majas Detektivbyrå var vintrig och härlig, En decemberdröm och Kaspar I Nudådalen var även bra dom. Tyvärr så fastnar många gånger julkalendern i problemet att dom handlar om vuxnas problem istället för att handla om barnen.

Kommentera

