Jölkalender lucka 2 & 3

Vad tror ni?? Jag kan ju inte skriva varje dag 🙂

Nä, saken är den att jag var så pass förkyld igår att jag fick skjuta upp lucka 2 till idag.

2. BrewDog There Is No Santa

Den här fick en tvåa av mig förra året. Ska bli intressant att se vad den får i år.

BrewDog är ett bryggeri i nordöstra Skottland. Det är ett ganska ungt bryggeri då det grundades 2006 och första ölen släpptes i april 2007, men de har redan vuxit sig stora och finns idag i över ett dussin länder och det är Skottlands största oberoende bryggeri. De har bryggt åtskilliga ölsorter och de har även haft titeln ”världens starkaste öl” vid tre tillfällen med tre olika öl (Tactical Nuclear Penguin, 32 %; Sink the Bismarck, 41% och The end of History, 55%).

There is no Santa är bryggt med kakaobönor och ingefära. Tyvärr har jag inte kunnat hitta någon information om varken humle- eller maltsorter. Kunde väl ha letat lite mer noggrant men då hinner ju ölen bli varm. Den ger en tvåfingrar hög beige skumkrona som försvinner snabbt. Skummet lämnade inga rester i glaset. Färgen är mörkröd på gränsen till brun. Doften är julig med så många olika toner – choklad, kaffe, pepparkaka, apelsin. Smaken är också julig och överensstämmer med doften. Även om jag inte litar helt på mitt lukt- och smaksinne nu när jag är förkyld så är slår det igenom. Däremot tyckte jag att den var lite tunn, lite för tunn för att jag ska kunna ge höga betyg. Det jag inte förstår är hur jag bara kunde ge den en tvåa förra året? Är årets upplaga så pass annorlunda mot förra årets eller har min smak ändrats? Den förtjänar bättre betyg i alla fall. Hade den varit något alkoholstarkare tror jag att den hade blivit lite fylligare OCH den hade gått att lagra i ett par år för att se hur den hade utvecklats.
Betyg: 5

——————————-

3. Mikkellers Fra & Til

Mikkeller är ett danskt bryggeri som egentligen inte finns 🙂 Saken är den att de har inget eget bryggeri utan hyr in sig hos olika bryggerier i Danmark, runt om i Europa och i USA. Mikkeller är heller inte särskilt gammalt. Det startades 2006 av två hembryggare, Mikkel Borg Bjergsø and Kristian Klarup Keller. Om d undrar över hur de kom fram till namnet Mikkeller… ta då och läs förra meningen om och om igen tills du kommer på det.

När man läser om Fra & Til så inser man vilken komplex öl det är. Malt: pale, caracrystal, pale chocolate och chocolate, Humle: Centennial och Cascade, Kryddor: stjärnanis, kanel, kryddnejlika och koriander. Jag drack den här för några år sen tillsammans med en god vän på Tröls i Malmö. Jag minns att jag gillade den väldigt mycket men det var länge sen… och sent på kvällen. Here we go!

Den skummar upp ordentligt, ungefär tre fingrar högt, och har en brunaktig ton (men det smakade inte alls gott :-)). Skummet stannar länge och lämnar en del rester på insidan av glaset när det sakta sjunker undan. Doften är kryddig vilket kanske är så överraskande när de har öst ner kryddor under bryggningen. Man hittar som sagt många dofter men jag tycker att det är kanel och nejlika som sticker ut, och en sak är säker… Här luktar det jul OCH det smakar jul. Den har tydliga kryddtoner men de tar inte över utan det är balanserad öl som känns mycket alkoholsvagare än vad den egentligen är (8%). Här finns smaker av choklad, kaffe, lite rostade malttoner, nejlika och en rad andra smaker som jag önskade att jag kunde översätta till skriven text. Ölen trillar in på den övre delen av betygsskalan men den når inte toppbetyget. Den är grymt god men den är inte särskilt spännande om man kan uttrycka sig så.
Betyg: 8

2 thoughts on “Jölkalender lucka 2 & 3

  1. Jag delar inte ditt betyg gällande lucka två, men det är tur att smaken är som baken. Jag gillade att få i mig alla julens smaker på en gång. Du missade ingefäran som lurar i bakgrunden och lyfter de andra smakerna. tack för en fin blogg.

    • Att det slår igenom var menat i positiv bemärkelse. Trevliga julsmaker och ingefäran har du rätt i men jag tycker att den är lite för tunn. Vill jag ha en god julöl så tar jag inte denna. Som öl är den klockren men som julöl räcker den inte till… trots smakerna.
      Tack för tacket! 🙂

Kommentera

