Jölkalendern lucka 1 Chimney Sweeper

Hur typiskt är inte det här??!! Samma dag som jölklandern ska påbörjas bryter värsta förkylningen ut. Det är väldigt svårt att uppskatta en jölkalender till fullo då när näsan är täppt och rinner, man försöker hosta ur sig sina lungor var och varannan minut och det har slagit lock för öronen så man hör lite illa och pratar något högre än brukligt. Hmmm… egentligen ett perfekt tillfälle att gå på teater.

Men nu var det ju jölkalendern som skulle invigas och även om förutsättningarna inte var de bästa så hade det inte gått att skjuta upp lucka 1. Den 1:e december är trots allt den 1:e december. Att hoppa över den vore lika otänkbart som att Carola skulle uppträda utan vindmaskin. Vissa traditioner måste man hålla på. Den uppmärksamme hajar antagligen till nu och påpekar att jag inte hade någon jölkalender förra året vilket är helt korrekt, in facto har jag aldrig haft en jölkalender… men traditioner måste börja någonstans.

Här satt man alltså, spänd och förväntansfull på vad dagens lucka skulle innehålla och jag blev inte besviken. Detta innehåll hade jag gjort mig bekant med året innan och då uppskattade jag vad som erbjöds.

Pistonhead Chimney Sweeper

Pistonhead är ett resultat är Spendrups projektgrupp Brutal Brewing. Deras ambition enligt dem själva är att brygga bra öl utan gränser, förutom att hålla sig inom de tyska renhetslagarna. Utöver Chimney Sweeper har de även Hot Roddin’ Lager, Low Ridin’ Lager, Kustom Lager och Plastic Fantastic. Chimney Sweeper är brygd på humlesorterna Cascade, Tomahawk och Magnum. Jag läste på iGlaset.se att den också är bryggd på fyra olika maltsorter men jag hittar inte vilka dess kan vara.

Som jag påpekade innan var det ju inte de bästa förutsättningarna för en ölprovning och de blev inte bättre av en varm öl (hade kunnat vara en idé att lägga den i kylen en stund innan det är dag att dricka den) och allt det här påverkade såklart resultatet… men vad skulle man göra?! Förra året gav jag den en sjua (av tio möjliga). Jag delade ölen med min fru som fick hjälpa mig med bedömningen. Den gav ett 2 fingrar hög beigeaktig skumkrona som sjönk efter en liten stund och försvann helt från ytan. Det lämnade lite rester på glasets insida. Ölet har en vacker mörkröd ton. Doften får vi hoppa över pga taskigt luktsinne. Smakmässigt gillade jag den men jag tyckte inte att den smakade julöl. Man kände lite av rökmalten och den har en fin humlearom. Enligt beskrivningen ska den även smaka citrus och ingefära… det kände jag inget av alls men jag får prova den igen när jag är frisk. Den passar trots allt väldigt bra på julbordet tror jag. En julöl för mig är tung i smaken och det går inte alltid ihop med tung julmat.

Poäng: 7 (satt lite på känn)

Kommentera

