Jölkalender lucka 4 & 5

Gårdagens lucka testade som sig bör, igår men jag var för trött för att skriva klart då så den får hänga med idag istället.

4. Samuel Adams Winter Lager

Samuel Adams är ett amerikanskt ölmärke som bryggs av Boston Beer Company och de grundades 1985. Jag brukar sällan bli besviken på deras produkter och den jag har bäst minne av är Utopia, som en gång var ”världens starkaste naturligt bryggda öl”. Den fick 10 av 10 i betyg av mig och efter det har jag alltid höga förväntningar på deras öl. Det ökar ju risken för att bli besviken men vad tusan. Jag smakade den förra året och då fick den en sexa i betyg. Mer än så har jag inte att skriva så vi kör igång direkt…

Den skummar rejält och ger ett fint tre fingrar högt gräddvitt skum. Skummet lämnar inte mycket rester när det sjunker undan. Doften är ganska intetsägande. Man hittar något rostade toner, lite frukt, bröd och lite karamell typ. Smaken är lite fruktig och man känner en nyans av bröd men det mest en smak som jag antar brukar beskrivas som metallisk. Det finns en stor risk att jag drack den lite för kall för jag tyckte att det sista i glaset smakade något mer än i början, men det hjälper inte för betyget sjunker ett steg. Den är okej, varken mer eller mindre.
Betyg: 5

——————

5. Sigtuna Vinterlager

Sigtuna Brygghus är ett svenskt bryggeri lokerat i Arlanda (Nej! Inte flygplatsen) utanför stockholm. Bryggeriet grundades 2005 av några ölentusiaster vilka jag inte vet mycket om. Sigtuna för mig är en uppstickare som levererar allt bättre öl. Förväntningarna är dock ganska medel. Man vet aldrig riktigt vad man får när man testar nya öl från dem men som sagt så levererar de allt bättre öl och det värsta de har just nu är deras hemsida. Snart dags att göra ett ölbryggerihemsidetest tycker jag.

Jag försökte hitta lite info om Vinterlagern på deras hemsida, på systembolaget.se och lite här och där. Det var inte enkelt. Enligt Allt om öl så är den i alla fall brygd på ”münchenermalt och humlad med Hallertau Mittelfrü, Herkules och Spalter Select”. Då var det dags. Pschht!

Jag fick hälla ganska hårt men det blev ändå bara ett storbubbligt skum , ungefär ett finger högt. Det sjönk ihop väldigt snabbt och det lämnar lite rester, men det försvinner inte helt. Det lägger sig som ett tunt tunt lager… ungefär som badskum men det smakar mycket godare. Färgen är en vacker mörkrödbrun ton som typ mörk sirap. Doftmässigt lider jag fortfarande av förkylningen men jag tyckte inte att doften var alltför kraftig. Doften är dock väldigt god och den har en sötaktig prägel. Frukt, något knäckaktigt och mörkt bröd visar sig i näsan (vad f-n skriver jag? Fattar knappt själv. Dags att lägga sig tror jag:-). Smaken är fruktig och inte fullt så söt som doften gav intryck av. Jag önskar att smakerna var lite kraftigare men så är jag ju också förtjust i tunga öl. Man känner de maltiga brödtonerna, apelsin och något sött men ändå lite syrligt… sirap kanske? Eftersmaken är vääääldigt lång men trevlig med lite sötma och lite beska.

För den som inte gillar tyngre öl och vill ha en bra öl till julbordet så tror jag att den här kan funka bra. Den funkar dock inte riktigt för mig men godkänd blir den.
Betyg: 6

Kommentera

