Jölkalender lucka 6

6. S:t Eriks God Jul

Historien om S:t Erik kan göras väldigt kort eller vääääldigt lång. Vill man dyka ner i historien så klicka in på den här länken. Den korta versionen tar jag här. Efter nästan 50 år i dvala var det i 2010 nypremiär för S:t Erik. De ägs av Sveriges största ölimportör, Galatea.

S.t Eriks God Jul är en Barley Wine (?). Just Barley Wine brukar vara en favorit hos mig så vi får se var vi hamnar. Det enda jag har hittat om innehållet är att den är bryggd på en hel del karamellmalt men den ska ha tre maltsorter och lika många humlesorter.

Till dig som har köpt en/tänker köpa en sån här och har iskalla pripps som favorit, säger jag bara en sak… Ta ut den ur kylen en god stund innan du tänker dricka den så att den hinner bli runt 13-14 grader.

Nä, nu är det dags att testa:

Till att börja med har den en klarröd färg men är lite grumlig. Skummet blir ungefär ett finger högt. Det är ett storbubbligt skum med en naturvit nyans. Det försvinner snabbt och lämnar inga rester på glaset. Det var nydiskade glas men skummet betedde sig olika i de båda glasen. Hmmmm. Doften är inte så markant som jag trodde att den skulle vara. Man känner toner av katrinplommon, citrus, aprikos och något annat jag inte kan sätta fingret på. Arrrgh! Jag måste bli bättre på det här. Finns det nån doftkurs? Smaken då? Jättegod men svår att beskriva. Jag behöver nog gå en smakkurs också. Först är den söt och sen kommer lite beska som passerar snabbt. Jag hittar frukttonerna och något karamelliserat men sen tar det stopp. Men det gör inget för det här är bara så gott!
Betyg: 8

Kommentera

