Jölkalender lucka 7

7. Anchor Brewery Chrismats Ale 2011

Ja, egentligen brukar jag skriva en del om bryggeriet och så men jag är för trött idag och jag kommer att ha fullt upp de kommande dagarna så jag vill inte få för många luckor att skriva om så det blir en kort variant idag. Det är ett anrikt bryggeri från usa. Det grundades 1896.

De har gjort en julöl ändå sedan 1975. Varje år är det ett nytt träd på etiketten och receptet är ändrat men det är verkligen en trevlig tradition. Hur står sig årets upplaga då?

Det första som slog mig var doften av pepparkaka. Den var något för kall när jag hällde upp den och det påverkar ju både doft och smak. Orutinerat när jag nu skällde på de som alltid kyler sina öl för mycket, igår. Jaja… kasta sten i glashus är något av en hobby.

Skummet är rejält högt, nästan 4 fingrar högt. Det är kompakt och har en ljusbrun ton. Det stannar länge och när det sjunker undan så sakteliga lämnar det inte mycket rester. Ölet är mörkt mahognyrött.

Doften var som sagt full av pepparkaka och vörtbröd men jag kände även lite åt choklad- och bärhållet.

Smaken blev lidande av att den var för kall men efter att ha få stå en stund. Lite lingon, kaffe och kryddor.

Passar inte så bra till julmaten men den fungerar alldeles ypperligt till efterrätterna.

Betyg: 7

Kommentera

