Jölkalender lucka 8

8. Fuller’s Old Winter Ale

Fuller’s brygger i ett hyfsat gammalt engelskt bryggeri… och med hyfsat menar jag englands äldsta bryggeri. Det har varit igång sen mitten av 1600-talet men det har ”bara” varit i Fuller´s ägo sen 1829. Fuller’s i sin tur ingår i företaget ”Fuller, Smith and Turner” och det har det gjort sen 1845.

Jag trodde att jag skulle hitta hur mycket information som helst om Old Winter Ale eftersom det är ett så pass stort bryggeri men det var inte helt enkelt. Det jag har hittat är att det bryggs på Crystal Malt men det säger inte mycket om vilken maltsort det egentligen är. Humlesorterna däremot är Target, Challenger och Northdown. Sen hittade jag följande på iGlaset.se:

Old Winter Ale konditioneras på tank vid tio grader i tio dagar för att mogna och utvecklas och får sedan ytterligare två veckor vid minus 1,5 grader för att stabiliseras och klarna. Man jäser inte ut ölet helt utan lämnar kvar en viss sötma som bidrar till fyllighet och komplexitet. Ölet är överjäst.”

När jag häller upp bildas ett två fingrar högt fint skum. Skummet är naturvitt/ljusbeigt. Det sjunker undan snabbt och lämnar en del rester. Skummet försvinner inte helt utan lämnar en ring längs kanten och den stannar mer eller mindre kvar tills du har druckit upp. Färgen är rödorange-isch. Doften är överraskande tunn. Jag hade väntat mig mer doft då jag har för mig att det brukar dofta en del om Fuller’s öl. Men men… här finns drag av citrusfrukter, malt och lite vörtbröd. En ganska söt doft men det är ingen juldoft det här.  Smaken är inte alls så söt som jag trodde att den skulle vara med tanke på doften. Den är både maltig och lite humlig med ganska mycket beska. Jag hittar fruktiga, nötiga och brödaktiga toner. Ett okej öl men det är ingen julöl i den bemärkelsen. Den passar nog bra till tung julmat som kräver en lite lättare dryck.

Betyg: 6

2 thoughts on “Jölkalender lucka 8

    • Hahaha… nä då kanske det inte är så lätt att hålla koll på alla sorter. 🙂
      Men dricker du någon slags alkohol kan jag varmt rekommendera sajten iGlaset.se. Efterhand som man bedömmer öl, vin, whisky osv så ger den dig rekommendationer på vad den tror att du borde tycka om… och vem vet? Helt plötsligt kanske du hittar en ölvariant som du gillar. Den finns även som app till android.
      /Peter

Kommentera

