Jölkalender lucka 10 & 11

Det blev aldrig av att jag öppnade luckorna under helgen. Det blev aldrig riktigt tillfälle till det så nu ligger jag lite efter… men det gör kanske inget för en sparad lucka är ju en lucka extra =)

10. Flying Dog K-9 Cruiser Winter Ale

Flying Dog är ett bryggeri från USA. De startade som en pub med eget bryggeri 1990 och efter det gick det snabbt och efter fyra år öppnade de ett bryggeri stort nog för att kunna förse över 45 stater med öl.

Ölet är bryggt på maltsorterna 50/60 Crystal, Chocolate, Oats, Munich Malt och humlesorterna Millenium och Saaz. Skulle kunna skriva mer men jag är törstig….

Skum: Ett ungefär två fingrar högt vitbeigt kompakt skum som sjunker undan i stillsam takt. Lämnar en del rester på kanten. Det försvinner inte helt från ytan.

Färg: Som en mörk bärnsten.

Doft: Fruktig, maltig, mörkt bröd och knäck eller sirap typ samt alkohol. En ganska lätt doft som inte skänker några direkta julkänslor.

Smak: Maltig men väldigt matt i smaken annars. Där finns apelsin, knäck och alkohol som slår igenom. Lätt metallisk eftersmak.

Nä! Det här är inte Flying Dogs bästa. Jag tycker inte att den passar på julbordet. Det finns så många andra julöl som passar bättre och som dessutom är billigare. Förra året gav jag den i 6 men det kan jag inte göra i år. Den får godkänt i alla fall.

Betyg: 5

—————————————

11. BrewDog Winter Porter

BrewDog skrev jag om i lucka 2 så jag hoppar över den biten om det är okej… fast även om det inte är okej så har jag ju redan gjort det eller hur så jag antar att det är till att gilla läget bara =)

Winter Porter lovar gott när man läser följande på etiketten: Porter with, cacao, chilli & festive spices. Jag har smakat öl tidigare med choklad och chili och merparten av dem har jag gillat så det är med höga förhoppningar jag öppnar denna luckan.

Skum: Ett tre fingrar högt fast skum med en lattefärgad ton. Det sjunker ihop ganska sakta och lämnar i princip inga rester på insidan av glaset.

Färg: Det här är mörkt. Håller man glaset direkt mot en lampa så är det en mörkrödbrun färg men annars ser det svart ut. Det ser väldigt gott ut tillsammans med det fina skummet.

Doft: Här doftar det gott! Choklad, kaffe, karamell, en liten rökighet

Smak: Här blev jag överraskad. Det smakade inte alls så som jag trodde att den skulle göra. Här finns kaffe, malt, någon bränd smak och någon bismak som inte alls är behaglig. Jag hittar ingen choklad, ingen chili, ingen sötma. Den är sträv och bitter. Jag sitter här och kollar runt på nätet vad andra säger om den här ölen och jag känner inte igen det. Troligtvis har jag fått ett dåligt exemplar. Varken jag eller min fru drack upp innehållet utan det åkte i vasken och det händer extremt sällan.

Jag kommer inte att betygsätta den här idag utan jag hoppas på att få möjligheten att testa den igen.

Ni som har smakat den, hur upplever ni den?

Betyg: Ej möjligt

2 thoughts on “Jölkalender lucka 10 & 11

Kommentera

