Granen står så grön och grann i stugan… än så länge.

Granen är inne, dekorerad och fin. Det höll på att starta illa dock. Stortjejen ville sätta igång och göra den fin så fort den var innanför dörren. Att ha tålamod nog att följa med mamman ner i källaren för att hämta dekorationer och julgransfot, var inte det lättaste. När vi sen försökte förklara att vi sätter upp belysningen först så var tålamodet mer eller mindre borta. Julgranen skulle kläs och det nu! Givetvis fungerade inte ljusslingan så det var bara till att plocka fram multimetern och börja leta efter söndriga lampor. Efter att ha hittat två lampor som hade gett upp hittade jag det egentliga felet. Förra året när jag skulle klippa ner granen var jag lite… hur kan man uttrycka det? Slapp.. men i tron om att jag skulle spara tid på det. Jag valde att klippa ner den samtidigt som jag tog bort belysningen. Trots fruns varningar och kloka ord fortsatte jag på min ”Amen, vad tror du om mig”-inriktning. Jag behöver väl knappast förklara hur det gick men jo, jag klippte sönder skiten.

Jaja… så då blev man påmind om sin egen klumpighet och envishet och att dessa inte alltid är mina bästa vänner. Jag är heller inte dotterns bästa vän vid det här laget för nu måste hon vänta till efter middagen innan vi kan åka och köpa en ny ljusslinga. Till sist blev hon glad i alla fall för hon fick följa med mamman och handla och de kom hem med inte bara en ny ljusslinga utan även ett komplett luciautstyr till henne… och granen fick sin belysning så att vi äntligen kunde dekorera den.

Stortjejen hade en riktigt härlig stund när vi klädde granen. Hon for fram och tillbaka med julgranskulorna och hon till och med dirigerade (mer korrekt är ett mellanting av anföra och domdera) mig och Kära Fru så att vi hängde dekorationen på rätt plats. Låter kanske inte så trevligt men det var det! Det var riktigt trevligt! Till och med Lilltjejen hade roligt för det fanns ju en massa julgranskulor som hon kunde ta ner och kasta iväg. Det tycker hon fortfarande är roligt. Jag väntar spänt på att hon ska ta tag i granen för att ställa sig upp så att hon når de finare julgranskulorna som hänger lite längre upp.

Så granen står grön och grann än så länge. Under den korta tid jag har skrivit det här inlägget har hon lyckats plocka ner en guldig kula och en lila. Nu står hon istället och gnager på min dator. Den är tydligen godare än vad granen är… Vart ska det här sluta? Intressant ter sig framtiden =)

2 thoughts on “Granen står så grön och grann i stugan… än så länge.

    • Nejdå! Inte än. Tror dock inte att hon kommer att göra det. Även om det är en kungsgran så känns nog baren lite obehagliga för henne. Hon håller sig till att dra loss dekorationerna istället 🙂
      Hur lyckades Charlie välta en gran? Gnagde han sönder stammen som en bäver eller 🙂

Kommentera

