Jölkalender lucka 12

Efter gårdagens något miserabla provning så gör jag en rockad i ordningen och väljer istället en öl som jag vet är god… i alla fall så var den god förra året och jag sparade en till i år. Vilken öl är det då jag pratar om? Jo…

12. Great Divide Yeti Chocolate Oak Aged Imperial Stout

Great Divide Brewing Company är ett amerikanskt bryggeri som grundades 1994 av en herre vid namn Brian Dunn. Redan tre månader efter första satsen vann bryggeriet sina första priser och efter det har det gått väldigt bra. 2008 rankades bryggeriet som det 23:e bästa bryggeriet i världen av RateBeer.com.

Great Divide Yeti Chocolate Oak Aged Imperial Stout är egentligen ingen riktig julöl då den tillverkas som en sommaröl i USA men jag tycker att smakerna choklad, vanilj (och lite cayenne) hör vintern till och den släpptes under julsläppet på bolaget dessutom. Ni behöver inte hålla med mig och det är upp till diskussion i kommentarsfältet =) Men till syvende och sist så är det min jölkalender. MIN… BARA MIN… MOAHAAHAAHAAHAA! (suck vad jag behöver sova).

Då kör vi.

Skum: Man behöver inte hälla särskilt hårt för att det ska bildas ett tre fingrar högt, moccafärgat, tjockt skum. Det försvinner sakta och utan att lämna några direkta rester.

Färg: Mörkbrun på gränsen till svart. Det ser verkligen inbjudande ut.

Doft: Det räcker med att man häller upp så börjar lukterna spridas. Här luktar det gott så in i bänken! Väldigt tydlig choklad, vanilj och rostad malt. Mycket mer än så är det inte men det räcker gott och väl.

Smak: Choklad, vanilj, mjukt bitter och nåt bränt kaffeaktigt. Krämig och lång eftersmak. Cayennen dyker upp efter ett tag men det är som en extra smak, inget som tar över. Det här är gott! Året i skåpet gjorde den gott.

Betyg: 9 

Kommentera

