Jölkalender lucka 15 och 16

Så där ja! Då var man ifatt igen. Det blev en helt okej idag och en väääldigt god.

Först ut är:

15. Nynäshamns Bötet Barley Wine 2009

Överjäst/English Barley Wine – Sverige

Det var inte många dagar sen jag skrev om Nynäshamns Ångbryggeri så är du nyfiken kan du gå till lucka 13.

Lucka 15 är alltså av typen Barley Wine och som ni kanske har märkt är det en typ som jag gärna smakar. Den här har jag inte provat tidigare så det är med spänd förväntan jag sitter här, speciellt när den blev utsedd till världens bästa öl i kategorin ”World’s Best Barley Wine Dark Ale” på World Beer Awards 2011. Den bär brygd på maltsorten Pale Ale samt tre olika sorters karamellmalt (fråga mig inte vilka. Finns kanske någon där ute som vet?). Humlesorterna är Santiam, Chinook och Cascade.

Nä, nu är jag sugen på att köra igång…

Skum: Den här skummade inte mycket. Det blev knappt ett halvfinger högt. Kanske skulle det hällts upp lite kraftigare. Färgen på skummet är i alla fall väldigt ljusbeigt och det lilla skummet som fanns försvann väldigt snabbt och lämnade en del rester på vägen ner.

Färg: Typ kopparröd fast lite mörkare (tydligt va?)

Doft: Malt, karamell… här är mycket fruktdofter och… ehh. Den här var svår! Det luktar så mycket och så gott!

Smak: Oj! Det här hade jag inte väntat mig. Jag trodde att det skulle vara en tung söt Barley Wine som man sitter och njuter av i flera timmar. Den var överraskande lättdrucken och sötman i den vägs upp av en väl avvägd beska. Den smakar minst lika mycket som den smakar. Jag hittar i alla fall brödaktiga toner, frukt, malt, lite vanilj tycker jag och eftersmaken är lång och behaglig. Lite av alkoholen går igenom men det ger en extra nyans istället för att vara störande.

Det här var någon av de godaste Barley Wine jag druckit på länge. Passar nog grymt bra på julbordet! Får testa 🙂

Betyg: 9

——————————————————————————————————-

16. The Shipyard Longfellow Winter Ale

Överjäst/American Strong Ale – USA

The Shipyard Brewing Company är ett amerikanskt mikrobryggeri palcerat i Portland, Maine. Det grundades 1994 men det började egentligen 1992 som en bryggpub och restaurang. Efterfrågan på deras öl blev så stor att de startade ett bryggeri.

Longfellow Winter Ale är en American Strong Ale men enligt bryggeriet själv så är det en hybrid mellan porter och skotsk ale. Maltsorterna är Pale Ale, Crystal, Chocolate, Roasted Barely och humlesorterna är Northern Brewer, Cascade, Tettnang och Goldings.

Skum: Två fingrar högt ljusbrunt skum. Hyfsat kompakt. Sjunker relativt snabbt och lämnar lite rester på insidan av glaset.

Färg: Mörkbrun med röda toner. På gränsen till svart.

Doft: Jag måste säga att jag har svårt att dofta något direkt. Tycker inte att den doftar särskilt mycket men sen så är det ingen snäll uppgift när man precis har testat en doftbomb. Vad hittar jag så… choklad, svag kaffeton, lite tobak också tycker jag mig ana men mycket mer än så blir det inte just nu.

Smak: Lite tunn i smaken men ändå helt okej. Här finns lite rökighet. Tycker nog att jag hittar dofttonerna i smaken. Medellång eftersmak som är ganska trevlig.

Trots den något tunna beskrivningen så får den ett skapligt betyg. Jag gillade den faktiskt men jag skulle vilja ha kraftigare smak i den. Passar nog bra till den köttigare delen av julbordet.

Betyg: 7

Kommentera

