Jölkalender lucka 17

17. Mikkellers Santa’s Little Helper 2011

Överjäst/Belgian Strong Ale – Danmark/Belgien

Idag står Mikkeller för innehållet i luckan. Detta danska bryggeri skrev jag om i lucka 3 så ta er dit och läs vet jag =)

Årets S.L.H är bryggd på bryggeriet ”De Proefbrouwerij” i Belgien. Jag har inte hittat särskilt mycket om varken humle- eller maltsorter och i ärlighetens namn så kunde jag nog ha letat lite mer än vad jag orkade idag. Man får helt enkelt tillåta sig att vara lite slapp ibland =) Någon kanske sitter med lite bra info jag kan komplettera med? I vilket fall som helst så är det dags nu…

Skum: Ett stort, ungefär fyra fingrar högt, ljusbrunt och krämigt skum fyller glaset. Det faller undan sakta och lämnar en del rester på galsets insida.

Färg: Svartbrun vätska som inte går att se igenom.

Doft: Här hittar jag kaffe, choklad, russin, rostad malt och julkryddor. En del alkohol sticker igenom.

Smak: Aningen spritig vid första smakprovet. Brända toner av malt och kaffe. Finns julkryddor som kryddnejlika och lite kardemumma. Efter en stund ersätts det beska/bittra med lite sötma och det är en låååång eftersmak där brända lite rökiga toner kommer tillbaka.

Den är god men jag vill minnas att förra årets version var snäpet kryddigare. Den här är dock bättre balanserad och inte alls lika spretig som förra årets. Jag ser fram emot nästa års version för det känns som att de är på rätt väg.

Den här passar nog bra på julafton när man sitter i lugn och ro efter att allt är avklarat. Tror inte att den passar på julbordet eller till choklad som jag har sett att några har rekommenderat. Jag åt lite mörk choklad i slutet av glaset och det passade inte ihop. Gillar du öl med lite bitter ton så är det här en härlig öl att sitta och koppla av med.

Betyg: 8

Kommentera

