Jölkalender lucka 18

Jaha… då har man halkat efter igen. Ser fram emot den sparade luckan då resten av luckorna verkar vara fyllda av diverse gottis. Idag håller vi oss inom norden och testar ett isländskt öl från bryggeriet Ölvisholt.

18. Ölvisholt Jólabjór

Överjäst/Rököl, Rökbock – Island

Bryggeriet är beläget i den sydvästra delen av Island. Tidigare var Ölvistholts gård inriktad på jordbruk och boskap. Numera sysslar de enbart med öl! En bra utveckling tycker jag =)

Deras första öl, Skjálfti, betyder skalv på isländska. Namnet fick den efter ett stort skalv år 2000 som orsakade stora skador på gården. Företaget grundades i slutet av 2007 och i 2008, bara ett par dagar innan bryggeriet skulle invigas, kom ett nytt skalv. På så sätt passade namnet Skjálfti extra bra. Det lustiga är att samma vecka som Skjálfti kom till Systembolagets hyllor drabbades Sverige av den första jordbävningen på 60 år och den mätte 4,7 på Richterskalan. Det var Skåne som ”träffades” och jag bodde där då. Av alla ställen jag har varit på som ligger i jordbävningszoner så är det i Skåne av alla platser som jag upplever min första jordbävning. Givetvis är jag med i Facebookgruppen för är till för oss som överlevde =) Nu har jag hamnat på ett sidospår. Vi hoppar över till dagens öl istället.

Jólabjór betyder helt enkelt julöl. Detta är en rökbock så det lovar gott. Karamellmalt men vet inte vilken. Mer än så vet jag inte om den… jo, den importeras av Wicked Wine. Lika bra att köra igång:

Skum: Det reser sig först till ett fyra fingrar högt, ganska vitt skum. Det bubblar bort relativt snabbt och lämnar inga rester innan det lägger sig som ett lock.

Färg: Brunorange och klar.

Doft: Ganska diskret doft faktiskt för att vara en rökbock men den är trevlig. Rökig är den så klart och det känns lite som rökt skinka (som det ska lukta). Man känner även karamell, malt, frisk/fruktig doft med en känsla av julkryddor. Läste nu att kryddnejlika är en av bryggtillsatserna och med den vetskapen så hittar jag den doften. Många dofter trots allt. Hoppas Tomten ger mig en doftkurs i julklapp =)

Smak: Hmmm… det första som slår mig är den totala avsaknaden av kolsyra. Det får mig att undra om flaskan inte har varit helt tät. Jaja, vi kör vidare. Den är söt till att börja med och sötman ligger där i bakgrunden väldigt länge under tiden som andra smaker kommer fram. En lätt rökighet kommer tämligen snabbt för att försvinna ganska snabbt igen. Här finns friska, nästan lite lätt syrliga frukttoner som efterföljs av en lång beska. Rökigheten kommer tillbaka efter en stund. Låter man det gå en stund mellan smuttarna så är det en väldigt god eftersmak som fyller munnen. Mycket trevligt!

Jag har under tiden letat runt lite bland vad andra har skrivit och några av dem har skrivit att kolsyran är alltifrån påtaglig till stark. Det bekräftar mina misstankar om att kapsylen inte har hållt helt tätt. Synd! Tror dock inte att det har påverkat smaken i sig men det påverkar ju så klart upplevelsen. Jag får nog ta och köpa en ny till julafton för jag tror att den här kan vara riktigt god till julbordets köttavdelning.

Förra året gav jag den en sjua och i år ger jag den en… ja, vad ska jag ge den? Det hade kunnat vara en åtta men jag vill kontrollsmaka ur en annan flaska först. Så länge behåller den sitt betyg.

Betyg: 7

Kommentera

