Jölkalendern lucka 19

19. Ayinger Winter-Bock

Underjäst/DunklerBock – Tyskland

Sorry men jag orkar inte läsa på om bryggeriet idag. Jag tog mig ner till Malmö idag för att fira jul med släkten och innan ungarna hade somnat var det redan sen kväll och då skulle man slänga upp ett internet också. Nu flyter allt på men klockan har som sagt passerat min pigghetszon. Jag får försöka uppdatera någon dag eller så testar jag den igen nästa år =)

Skum: Ett trefingrar högt, småbubbligt och kompakt skum som sjunker undan sakta. Färgen är ljusbrun och det lämnar inga rester när det sjunker. Lägger sig till sist som en ring på ytan.

Färg: Ser svart ut men upp mot en lampa så är den mörkt rödbrun.

Doft: Jag blir lite osäker här. Trodde att den skulle dofta mer. Jag hittar lite fruktiga toner typ banan och russin. En doft som jag är osäker på är melass men här tycker jag att jag har hittat en tydligt doft. Näsan verkar lära sig… eller inte kanske haha… Det är en söt doft i alla fall och jag blir lite rädd för att det här är en sötsliskig historia. Jaja, det är bara till att smaka.

Smak: Jag blir överraskad över hur len den är i munnen sen finns det toner av kaffe, russin och en trevlig alkoholsmak som kryper fram i slutet. Smakerna ligger kvar länge i munnen och en trevlig bitter ton gör sällskap.

Det här är en speciell öl så vart placerar jag den på julbordet? Det får nog bli den köttigare delen med inriktning åt det fläskiga hållet. Man ska inte ha bråttom med den. Det är en trevlig julbock det här och den får klart godkänt.

Betyg: 7

… och nu önskar jag er en god natt!

One thought on “Jölkalendern lucka 19

Kommentera

