Jölkalender lucka 20 och 21

(Allt skrevs igår men jag kunde inte lägga upp det. Så ni behöver inte tro att jag sitter och testar öl så här mitt på förmiddagen =)

Idag blir det en dubbelprovning =)

Den första kommer från Sigtuna Brygghus vilket jag har skrivit om tidigare (lucka 5) så jag skriver inte om den biten. Öl nummer två kommer från Great Divide Brewing Company som jag också har skrivit om (lucka 12) så den hoppar jag också över. Vad är det då för innehåll i luckorna? Dags att börja provningen:

20: Sigtuna Midvinterblot

Överjäst/Imperial porter – Sverige

Detta är en Imperial Porter (kan inte låta bli att gilla den sorten, sci-fi nörd som man är. Ska drickas till musikstycken ”The Imperial March” Haha!) Så… åter till verkligheten. Den är bryggd på maltsorterna Pilsner, Choklad, Havre och Karamell. Under bryggningen har de även slängt i muskovadosocker och honung. Sigtuna själv tycker att den passar till choklad, pepparkakor, brownies, knäck eller i helt solitär majestät. Det låter något det! Jaja, vi får väl se. Here we go…

Skum: Ett två fingrar högt beigt skum tornar upp sig ganska snabbt. Skummet är småbubbligt och kompakt och det sjunker undan sakta utan att lämna rester. Det försvinner inte helt utan lägger sig som ett lock.

Färg: Mörk chokladfärg, på gränsen till svart.

Doft: Här doftar det choklad och knäckaktigt.

Smak: Tydlig choklad och den är lite besk. Fylig. Det är en lång eftersmak med lite sötma. Inte mycket kolsyra men på ett bra sätt i det här fallet.

Ja, den här var inte dum. Den dricker jag gärna efter julbordet.

Betyg: 7

—————————————————————-

21. Great Divide Brewing Company – Smoked Baltic Porter

Underjäst/Mörk lager,Baltisk porter, Rököl – USA

Det här är en, som kanske namnet avslöjar, rökporter men samtidigt säger de själva att det även är en lager… jaja. Baltiska porters bryggs på lagerjäst och är underjästa… alltså en lager. Den är enligt bryggeriets egen utsago bryggd på traditionella tyska malt- och humlesorter och den får sin speciella smak av rökmalt från Bamberg som ligger 6-7 mil norr om Nürnberg. Internet är segt idag så jag har inte hittat vilka de andra sorterna är. Märker att jag har haft ett par dåliga beskrivningsdagar nu. Ska skärpa mig… den 25:e.

Vad rekommenderar de att man ska dricka till då? Jo, grilled veal bratwurst, barbeque shrimp, morbier french cow’s milk cheese, pasta with crispy browned leeks, pear tart. Den verkar funka med det mesta alltså =) Upp till bevis säger jag:

Skum: Det är ett rejält skum som stiger i glaset. Drygt tre fingrar högt, kraftigt och kompakt småbubbligt skum. Färgen är ljusbeig.

Färg: Mörkbrun, nästan svart.

Doft: Choklad, lite rök (lite för lite rök faktiskt) och nån fruktig ton som jag återigen har svårt för att sätta. Det är en knepig doft som jag inte helt får grep om. Tycker mig hitta vanilj också. Den luktar gott i alla fall men det kunde ha varit mer rökdoft.

Smak: Den är lätt i munnen och här finns nyanser av choklad, fruktighet och rökighet som gärna hade fått vara kraftigare för min del. Den är len i munnen. Eftersmaken är kort men väldigt god.

Den här hade jag nog gärna testat till slutet av julbordet när det är dags för den lite sötare avdelningen. Jag dras mellan 7 och 8 i betyg. Jag tycker att den är väldigt god men det fattas något. Visst är den balanserad men jag hade velat att den stack ut rejält någonstans och gjorde den lite mer intressant. Hmmm, jag tror att jag får sätta ett betyg jag inte har satt tidigare.

Betyg: 7+

Kommentera

