Jölkalender lucka 22

Idag kör vi ytterliggare en från Great Divide Brewing Company så gå till lucka 12 där det finns lite info om bryggeriet.

22. Great Divide Brewing Company – Belgian Style Yeti

Överjäst/Imperial stout – USA

Idag är jag kortfattad. Det är sent och jag har fortfarande julklappar att slå in. Sen så är jag lite känslomässigt upprörd också. Besökte systembolaget på Hansa i Malmö idag tillsammans med en god vän. De har ett väldigt trevligt utbud där och till min stora glädje fanns det 5 flaskor med Samuel Adams Utopia… men jag hade inte råd att slänga upp de 1300 riksdalerna som krävdes för att bli en glad ägare till denna fantastiska dryck. Någon gång, någon dag, då är det den och jag…

Åter till dagens öl. Det är en Imperial Porter (Damm damm damm domm da domm, doom da domm) och det är väl lika bra att vi kör igång direkt.

Skum: 2-3 fingrar högt, brunt skum. Det är småbubbligt och fast. Det sjunker undan sakta

Färg: Det här är mörkt!! Det är kanske inte den starkaste lampan men den klarade i alla fall inte av att lysa igenom vätskan. Kolsvart! Bådar gott det här.

Doft: Kaffe, choklad, torkad frukt och nån söt nyans av… karamell/kola-isch, och ta mig tusan om den inte luktar lite som den där ekfatslagrade julmusten. Är jag helt ute och snurrar nu eller?

Smak: Tydliga toner av bränt kaffe och choklad samtidigt som den är fruktig och söt. Här åker smakerna berg- och dalbana. Den här var rolig att dricka… och god. Varför köpte jag bara en =) Ölen är len och nästan lite krämig. Eftersmaken är både söt och sträv med kaffe och choklad och nåt annat gott. Jag är glad över den långa eftersmaken.

När dricker man denna då? Bästa förslaget är… för dig själv så att du slipper dela med dig. Koppla av i nån lugn vrå njut av tystanden och bara insup stämningen… men ta det lugnt med ölen. Njut långsamt!

Betyg: 9

Kommentera

