Vad krävs för att bli försäljare hos Telenor?

För ett tag sen var jag inne i en Telenorbutik av den enkla anledningen att jag ville ha en ny mobiltelefon. Det har stört mig sen dess och nu måste jag bara ventilera det hela.

Jag gick sagt in i butiken med förhoppningen att gå där ifrån med en ny telefon. Problemet var/är bara att jag har ett år kvar på min nuvarande bindningstid. Jag förklarade detta för försäljaren och frågade om det fanns någon lösning på problemet, man vill ju inte sitta med två abbonemang.. och det är nu det börjar…

Försäljaren slänger bort sin kollega från datorn och börja knappa runt och ha sig. Det här bådar ju gott, tänkte jag ett kort ögonblick men det fick jag inte mycket för. Hon tittade på mig och sa att den enda lösningen var så här. Nu började hon att skriva ner en massa siffror på ett papper och vred och vände på orden hon sa, så pass att hon tappade bort sig själv innan hon tappade bort mig. Till sist hade vi en massa siffror på ett stackars onödigt använt papper, som hade förtjänat ett bättre öde.

Hon såg nästan förskräckt ut när jag frågade vad hon egentligen menade. Ord som Öhh, Ehh och Asså kom allt mer frekvent. Nu var jag bara tvungen att reda ut grundfrågan:
– Är det en förlängning på mitt nuvarande abonnemang eller är det ytterligare ett så att jag måste betala för dubbla abonnemang?
– Ehh! (där kom det igen) Det är ett abonnemang till som vi kan slå ihop när ditt nuvarande går ut.
– Slå ihop?
– Ja, asså det ena avslutas och då har du bara ett telefonnummer igen.

Här gav jag upp och tackade för mig. Det är för Guds skull ingen lösning på problemet! Att presentera själva problemet som en lösning är ju antingen genialt eller urbota pantat. Jag lutar mot det sistnämnda. Att sen säga att man slår ihop abonnemangen genom att avsluta det ena är ju mer skrattlockande än Johan Glans… och han är rolig ska ni veta.

Tur att det här hände 2011 och inte i år för i år ska jag ju vara positiv (får se hur länge det håller) och att möta en sån försäljare gör ju ingen glad.

Gött! Då fick man gnälla lite idag också. Nu är det ”Johan Glans – Det bleka hotet” som gäller.

Kommentera

