Lime & basilikasorbet

Historien bakom det här receptet är inte särskilt gammal. Det var en härlig dag i det frikyrkliga Habo, byn som gömmer sig ovanför Vätterns sluttande… ehh… sluttningar. Det är inte många som vet att denna icke gudsförgätna by levererar något som många anser vara en välsignelse för själen. Jag pratar om godisfabriken Toms/Webes som bland annat har Ferraribilar i sin arsenal.

Men det var inte därför vi var där. Syftet med familjens besök var mycket större än så. Vi var där för att markera att ‘Nu får det vara slut’ och vi skulle göra denna markering tillsammans med några lokala förmågor och en torpare. Varje gruppering hade fått i uppgift att stå för en vars en rätt i en tre-rätters middag. Vi stod för förrätten (laxlindad avokado/chiliröra med rostat vitlöksbröd). Grupp varmrätt a.k.a Fam RoLe med avkomma, serverade en fantastisk lammstek (det vattnas i munnen fortfarande) och finalen stod Torparen för… och vilken efterrätt!!! Hemmagjord glass (Choklad, jordgubb, saffran) med havtornsirap och chokladflarn. Jag har utelämnat en glassort och det har jag gjort av en enkel anledning, för att bygga upp en förväntan och för att ni ska undra vad det är… va?! Ja, just det. Det står ju i rubriken. Jaja…

Den innehöll dock inte basilika vill jag minnas. Jag frågade så klart om receptet men jag kan bara inte komma ihåg det. Tanken har slagit mig många gånger att jag ska höra av mig och be om receptet igen men tummen sitter fast tydligen. Idag var jag bara så sugen på limesorbet att jag fick göra ett eget recept. Hur svårt kan det vara liksom?! Det är väl bara till att utgå från nåt slags grundrecept för sorbet och så gör man lite som man vill… och för att göra en lång historia kort så blev det så här:

sockerlag
3 lime
1 citron
Typ en halv kruka basilika (skippa jord och stjälkar dock… det blir bättre om du bara använder bladen)
1 äggvita

Och så här gjorde jag:
Först behöver du 2,5 dl vatten och 2,5 dl socker. Låt det koka upp, förslagsvis i en kastrull, och rör om då och då. Ha i lite rivet limeskal… men bara lite, typ 1/4 lime. Varför? Vet inte, tyckte att det gav lite trevlig färg och det borde ge lite extra smak. Men gör du som du vill så gör jag som jag vill. Så fort det börjar koka ta av den från plattan. Häll i resten av det rivna skalet från tre lime och basilika efter eget önskemål. Jag tog någonstans mellan 15-25 blad. Pressa 3 lime och en citron och häll ner det också. Kör sen med en stavmixer tills basilikabladen har blivit lite finfördelade. Låt svalna.

När det har svalnat vispar du äggvitan hård. Blanda ner limeblandningen och se till att det balndar sig ordentligt. Skicka nu ner det hela i en glassmaskin. Jag rekommenderar inte att du gör den utan. Sorbet är värre i och med det stora vatteninnehållet.

Bild kommer när den är klar.

Ge gärna respons på receptet om ni testar det.

One thought on “Lime & basilikasorbet

Kommentera

