Kön vs Kön

Nu slänger jag mig huvudlöst in i debatten om skillnaderna mellan könen (utom de hyfsat uppenbara då alltså). För många år sedan satt jag och väntade på kära fru, i en entré på Malmö sjukhus där hon jobbade. Jag var alldeles för tidig och det fanns absolut INGENTING att göra… utom att titta på människor förstås, och det kan vara väldigt roligt.

Ganska snart upptäckte jag en skillnad mellan könen vad gällde dörröppnandet. Merparten av kvinnorna tryckte på dörröppnaren medans merparten av männen öppnade den för egen kraft. Slänger man in lite statistisk avvikelse så var det 100% åt bägge håll. Jag tyckte att det var så pass intressant att jag under åren har fortsatt att studera detta fenomen och resultatet är kanske inte särskilt förvånande. Merparten kvinnor använder dörröppnare när de finnes, merparten män gör det inte.

Hur är det med folk med barnvagn då? Kvinnor med barnvagn är nästan hundraprocentiga vilket är förståeligt… men det lustiga här är att knappt 50% av män med barnvagn använder dörröppnaren.
Idag när jag var på Frölunda Torg såg jag till och med ett par kvinnor som gick en omväg bara för att kunna välja en dörr med dörröppnare. Varför är det så? Till en början tittade jag på hela med neutrala ögon men det går inte längre för det är en så uppenbar skillnad. De vänner som orkat lyssna på mig har sina teorier:
Kvinnor är smartare, kvinnor är svagare, män förstår inte hur knappen fungerar, kvinnor klarar inte av kroppsarbete, män vill inte visa sig svaga, kvinnor tycker att handtagen är fallossymboler (Fråga mig inte! Jag vet inte ens om det är positivt eller negativt).

MEN!!! Nu tror jag att jag har svaret. Förra helgen råkade jag lyssna på Nanne i P4. Tydligen var det hennes 50-årsdag (grattis) och en av gästerna sa att hon föll för sin man för att han var romantisk. På frågan varför han var romantisk så var svaret att han höll upp dörrar (bl.a) och där och då slog det mig… kvinnor är inte skapta för att öppna dörrar. Det finns helt enkelt inte i generna. Så vet ni det!

Nästa gång tittar vi på två ords egentliga betydelse i samband med shopping och rea: Spara vs tjäna.

2 thoughts on “Kön vs Kön

Kommentera

