Jag har något på ryggen!!!

Idag gjorde jag en hälsoundersökning och en del av den bestod av en lungröntgen. När jag väl står där utan skjorta, vänd mot ”plattan” och är inställd på att det här snabbt skulle vara över så utbrister sköterskan:
– Öhh, vet du om att du har något på ryggen?!
– VA??!!
Min direkta tanke var att jag hade fått något hemskt utslag som skulle behöva åtgärdas akut.
– Ja, alltså.. säger sköterskan något misstänksamt när hon börjar gå mot mig.
Jaha. Här kommer det, tänker jag. Ett hemskt födelsemärke, en böld på bristningsgränsen, en insekt som har lagt larver under huden… Det kan ju vara vad som helst. Jag känner hur sköterskan är på ryggen med undersökande händer och nu har jag hunnit gå upp i varv.
– Du har såna här på ryggen, säger sköterskan och visar upp ett finger med en paljett på.
En stunds paus.
– Ehh… jaha, säger jag. De kommer från min dotters klänning, får jag ur mig efter ytterligare en liten paus och jag säger det med en sådan övertygelse att även den mest naive hade tvekat.
– Mmm, säger sköterskan med ungefär samma övertygelse.

Kommentera

