Folk är så trevliga i trafiken

Att köra bil är väl för den erfarne inte särskilt svårt… eller?? Det är i alla fall väldigt svårt att hålla hastigheten har jag märkt. Jag gav mig tusan på att jag skulle hålla hastigheten idag när jag var ute och körde. Det gick jättebra och vilket mottagande jag fick från en del medtrafikanter. Någon visade sin tacksamhet genom att blinka med helljusen när jag körde längs en mindre väg med hus på bägge sidor. Jag kan förstå det eftersom trottoarerna var smala och där fanns mycket barn som lekte.

Några tutade på mig i ren glädje och det var till och med någon som vinkade till mig på ett speciellt sätt under en omkörning. Man gör tydligen en lustig grimas samtidigt som man vinkar med ena handen. Vinkningen görs med en knuten näve där mittfingret hålls rakt upp. Man ska också ha full fokus på den man vinkar till även om det innebär att man måste panikbromsa för att inte dundra in i bilen framför.

Det var en trevlig upplevelse så jag tänker nog hålla hastigheten ännu mer… eller ännu bättre, jag kanske ska hålla mig 5 km under tillåten maxhastighet?? Jag kör i Göteborg med en ljusblåmetallic Ford Focus om ni vill vinka till mig ni också.

Lite statistik från dagen:

Antal fordon jag körde om: 1 (en traktor)
Antal fordon som körde om mig: Halva Göteborgs befolkning

Kommentera

