Sådan far, sådan dotter… fast värre

Jag vet att jag inte ska klaga. Jag har väl inte ens rätten att reagera över Lilltjejens beslut… men jag gör det ändå.

Många har genom åren lärt känna mina matvanor och mina otaliga experiment med matblandningar. En av mina favoriter var leverpastejsmacka med ett tunt lager frukostmarmelad på. Att steka kyckling insmord i kakao, kanel, honung, svartpeppar och citron kan nog verka helt sjukt för vissa, för mig är det helt normalt. Givetvis har inte alla blandningar mottagits med jubel av mina smaklökar. Några exempel på det är äkta rysk kaviar och prickig korv på knäckebröd. Det var rent ut sagt äckligt. Rysk kaviar och vit choklad är däremot gott (men det har jag inte kommit på själv).

För många år sedan, på den tiden då jag och min fru fortfarande var i datingstadiet utsatte jag henne för en rätt som hon fortfarande inte har glömt (varför har kvinnor ett sånt makalöst minne för sådant som är negativt??!!). Jag bjöd på potatismos och ugnsbakad falukorv… inget fel i det, tänker du säkert. Nä, det hade det säkert inte varit om jag inte hade fått för mig att hälla i en flaska öl (nån blaskig stout om jag inte missminner mig) tillsammans med falukorven. Falukorven nästan låg och flöt i ett brunt hav där bitar av lök och ost simmade omkring. En halvtimme i ugnen gjorde det inte aptitligt för ögonen och smakmässigt… ja, vi kan väl bara låta oss säga att det var ingen höjdare i munnen heller.

Vad har detta med min yngste dotter att göra då? Jo, vi åt precis lunch. Spaghetti och köttfärssås stod på menyn och när jag satte henne i stolen började hon skrika och gråta. Hon pekade hela tiden mot köket så det var bara till att lyfta upp henne och gå på en ”fattar-du-inte-vad-jag-menar-när-jag-skriker-och-pekar”upptäcktsfärd i köket. Det visade sig att hon tyckte att det fattades något till maten och det som fattades var en… BANAN!!! Men va f-n liksom! Där sitter hon nu jättelycklig med spaghetti hängandes ur munnen, köttfärssåsen rinnandes på hakan och en banan i mungipan och verkar tycka att smaklökarna har fått ett glädjefnatt.

Men jag ska väl inte säga något… jag skriver det här istället.

Vad har ni för sjuka matblandningar?

Kommentera

