Farstubygget på torpet i bilder

Uppdaterad juli 2015

2011 togs beslutet att bygga till en farstu på torpet. Snart är allt klart.

Jag har fått många träffar på farstubygget och en del förfrågningar om bilder… en del förklaringar också men de får ni gärna fortsätta fråga om. Skulle jag skriva om allt som har gjorts så skulle jag behöva en hel blogg tillägnad just bygget och jag skulle ha behövt göra det från första början… så fortsätt gärna fråga. Kan jag så svarar jag gärna. Jag lägger upp bilderna på torpet här och kommer att uppdatera den efterhand som alltmer blir färdigt.
Vi börjar från början… nästan.

2011

Slutet av juli eller början av augusti
Man måste ju börja med en ritning och jag kan varmt rekommendera att rita upp bygget i 3D-grafik. Man får en bra bild över hur det kommer att se ut samt att man tidigt kan hantera designproblem. Det kan bli surt att stå med problemen när man har kommit en bra bit in i bygget och upptäcker att man måste göra ändringar. Ett bra program som är enkelt att använda och gratis, är Google SketchUp.
Det här var första utkastet och skiljer sig en del från slutresultatet.


image
10 augusti
Grunden är klar. Dags för hammare och spik!


image
11 augusti
Tjoho! Väggarna är uppe.


image
12 augusti
3 rastplats är uppe. Den fjärde dröjde eftersom den och ramen för dörrkarmen var tvungna att byggas samman. Anledningen till det är att vi inte kan ha taket högre och vi kan inte heller ha mindre taklutning. Resultatet blev bra i alla fall (se nästa bild).


image
14 augusti
Taket är på plats och vi har börjat lägga på takpapp. Nu börjar det verkligen ta form.


2012

image
20 maj
Ja, det hände en del sen sist som du kanske ser. Jag har inte någon bild just nu. Hittar jag en någon dag så lägger jag upp den. Panelen åkte upp förra året. Denna gången har fönster och merparten av fönsterblecken satts på plats. Nu bär det tillbaka till Götet så får vi fortsätta i juli


image
7 juli
Nu är vi tillbaka och vi börjar lite lugnt med att sätta upp resterande fönsterbleck.


image
9 juli
Isoleringen på plats. Valet föll på cellplast. Efter det att bilden togs la vi på ett tunt lager glasfiberull.


image
10 juli
Golvet är klart


image
10 juli
Åtta karmskruvar senare är dörren upphängd. Att jag sen fick flyta på fyra stycken skyller jag på vattenpasset 🙂
Förresten… Vet du vad det är för vatten i ett vattenpass?

Rakvatten!


image
Fredagen den 13 juli
Då är utsidan i princip klar. Allt ska så klart målas och sen ska det på läkt. Trappan ska flyttas (byggas om kanske). Man undrar ju så klart hur det kommer att se ut när det är färdigt med färg och allt. Färgen kunde man ju lösa med en snabb (=slarvig) redigering i photoshop… och då såg det ut så här

image


image
18 juli
Och så här ser det ut när man har gjort verklighet av PhotoShopversionen. Ganska nöjd om jag får säga det själv.


2015

Det var ett tag sedan jag skrev här. Det har gått lite segt med bygget men nu så…
image

image
image

Även barnens lekstuga fick lite snickarglädje.

4 thoughts on “Farstubygget på torpet i bilder

Kommentera

