Gammal hund lär sig inte (alt. skyll dig själv)

Man kan ju tycka att jag borde ha lärt mig vid det här laget… men ICKE!
Lilltjejen är 1,5 år. Hon tycker att bestick är väldigt intressanta och använder de gärna när hon äter. Själva utövandet av besticktekniken är det lite si och så med. Ibland används sked eller gaffel från tallrik till mun, ibland blir det stopp längs vägen för att maten ska byta färdmedel, alltså från bestick till den hand som är ledig och därifrån åka resterande sträcka till munnen. Det händer så klart också att gaffel och sked är helt fel verktyg att äta med och då är det de två händerna som sköter mattransporten. En helt normal unge för sin ålder alltså.

Att äta på detta sätt innebär givetvis att en del mat bestämmer sig för att testa Newtons lag och slänger sig handlöst i Lilltjejens knä, i hennes stol men oftast på golvet… vilket också är helt normalt. Jag brukar vänta tills vi har ätit färdigt innan jag plockar upp maten (annars får jag anstränga min 37-åriga rygg väldigt ofta och mycket). Nu kommer vi till den delen där jag tycker att jag borde ha lärt mig vid det här laget. När vi äter kladdig mat som till exempel idag när lunchbeställningen var makaroner och korv och med kladdig ketchup… då väljer jag helt enkelt att plocka upp mat som hamnat på golvet innan jag lyfter ur henne ur stolen och varje gång frågar jag mig själv: VARFÖR??!!

Resultatet är alltid detsamma. Så fort jag har börjat plocka maten så hör (och känner) jag ett stort ”SMACK”. En kladdig handflata bankas frenetiskt på mitt huvud och handens ägare är alltid lika stormförtjust. Trots hennes oskyldiga vardagliga beteende kan jag slå vad om att hon planerar dessa ondskefulla illdåd in i minsta detalj. Hon är Snövit och drottningen i samma person, hon är Dr. Jekyll och Mr Hyde i symbios, hon är Bruce Banner och Hulken fast mindre grön… utom när hon har ätit guacamole…

och jag är Frankensteins tröge assistent, Igor. Jag får skylla på att jag är gammal nu och det är svårt att lära en gammal hund att sitta 🙂

Och ja! Man är ”gammal” när man är 37. Läs här:
http://www.veteranen.se/bloggar/ar-svenskar-gamla-vid-37/

One thought on “Gammal hund lär sig inte (alt. skyll dig själv)

Kommentera

