Aldrig är man nöjd

Hej allihopa! Nu är jag tillbaka igen. Livet har varit lite intensivt på sistone så jag har inte haft tid… ähh, jag har helt enkelt inte orkat skriva något. Men nu föll lusten på, speciellt efter att ha läst en massa inlägg från bloggen http://2fetaherrar.wordpress.com/ och deras kamp mot ett hälsosammare liv.

Ja, nu tjatar jag om hälsa och träning igen. Ointresserad? Fortsätt då inte läsa för bövelen utan sätt dig i soffan och slicka dina fingrar efter allt ditt frossande av ostbågar. Du tävlar säkert fortfarande i hur många munkar du kan äta utan att slicka dig runt munnen. Förutfattade meningar??? Fattar inte vad du pratar om, antagligen för att jag har svårt att koncentrera mig på vad du säger eftersom din mun är full av gula snacks när du pratar.

Jaha… och varför är jag nu inte nöjd? Vad har jag att vara missnöjd över när det finns människor som har det värre än vad jag någonsin kommer att ha det? Som exempel finns det stackare här i världen som hejar på Helsingborg 😉 Jag utgår ifrån mitt liv såklart och titeln är inte så allvarligt menad som det låter. Här är lite bakgrundsfakta:

Under april månad hade jag som mål att gå ner 7,5 kg på en månad. Jag lyckades inte bara med målsättningen utan lyckades även med att fortsätta viktnedgången… Sen kom långhelgen som kallas Sveriges nationaldag. Denna helg tillbringades i stugan tillsammans med alldeles för god mat och dryck, men jag sprang ändå varannan dag.

Igår vägde jag mig…

Jag hade gått upp i vikt. All cykling, allt löpande, helt förgäves. Så kändes det igår direkt efter domen. Jag ville veta hur pass illa det var så Kära Fru fick hjälpa mig med midjemåttet. När jag började den 1:e april var jag 100 cm runt midjan.

Och nu då?

Jo… 92 cm. Det förklarar ju varför jag måste dra upp mina byxor hela tiden. Drar jag in livremmen ett hål till viker sig byxlinningen och skaver runt höften och där jag trodde att byxorna hade krympt har låren istället växt. Jag behöver alltså köpa nytt innehåll till garderoben. Är det lönt eller kommer jag att fastna igen i gamla spår med inmundigande av diverse godsaker i tid och otid? Jag älskar kakor och snacks… och öl… och fet mat. *suck* Fast å andra sidan har jag inte slutat äta/dricka det heller. Bara inte lika mycket. Och så har vi passerat delen som handlar om mitt missnöje. Tänk så hemskt jag har det.

Hur har jag då lyckats med detta?

-Jag äter inte något efter klockan 21.00 (och det är tidigt för mig)
-Jag äter frukost varje dag (Ny upplevelse för mig)
-Jag äter inte lika mycket gula snacks (vita, bruna, gröna och röda är ok)
-Ölintaget har minskat (magen minskar)
-Mer het mat (bra för ämnesomsättningen)
-Jag alternerar löpning med en massa cykling (grymt bra mjölksyraträning)
-Men framför allt… Jag rör mig i minst en halvtimme varannan dag

Såg förresten en intressant dokumentär där de fastade (max 600 kcal/dag) två dagar i veckan. Funderar starkt på att testa detta i sommar. Jag äter mycket mindre portioner när det är varmt så varför inte. Någon som har testat det?

Ahhh… där kom fredagsmixen på bordet så nu får jag sluta. Det är så jobbigt att få en massa snacksrester på tangentbordet.
Vi ses i vimlet.

3 thoughts on “Aldrig är man nöjd

  1. Jag körde 5:2 från januari till maj (skippade helt att äta under fastedagarna) och det var ett bra sätt att lära sig att skilja på sug och hunger. Jag förlorade inte så mycket i vikt men det handlade mer om att jag vägde lite från början och för att jag äter bra mat. En annan fördel var den otroliga pigghet som infann sig.
    Nu kör jag inte längre eftersom jag äter en mejeri/glutenfri vegetarisk diet för det är svårt som det är att få i sig alla kalorier under en dag.
    Jag saknar känslan av eufori som fastan förde med sig

    • Tack för ditt inlägg. Jag har precis börjat och har nu kört min första fastedag. Jag gör det inte för viktens skull utan för att mina värden ska bli bättre.
      Jag återkommer snart med ett nytt blogginlägg om detta.
      Välkommen åter 🙂

Kommentera

