Dubai – Andra inlägget

Hej igen,

det har varit lite tyst från resedagboksfronten men det är helt enkelt för att vi inte har orkat. Vi har slappat, vi har åkt hit och dit, vi har bara haft det hur gott som helst… och då orkar man ju inte skriva.

Innebär dagens inlägg att vi inte har haft det hur gott som helst?
NEJDÅ!!! Inlägget fungerar som en påminnelse om att vi är på semester och att du antagligen inte är det.

Ja! Men världen ÄR orättvis så släpp det nu och läs vidare…

Det här är vad vi gjorde i torsdags (21/11).

Jag vaknade tidigt… alldeles för tidigt. Typ lite efter tre svensk tid (klockan sex lokal tid). Anledningen var att det blåste rejält. Det gick knappt att se över gården för all sand som flög omkring i luften. Det var klart värre än förra ”stormen”. Min första tanke var att jag kanske skulle hämta in handdukarna och badkläderna som hängde på tork men eftersom jag är smart så lät jag de hänga kvar eftersom de torkar snabbare i torr varm vind än i en hög på golvet i badrummet och vinden var ändå inte kraftig nog för att de skulle flyga iväg.

Och med ett självbelåtet leende somnade jag snabbt om.

Nästa gång jag vaknade så ösregnade det… Jippi!

2013-11-25_08_46_44Autumn in Dubai

Torsdagarna här är våra fredagar. Med andra ord så börjar helgen efter jobb på torsdagen. Inte för att det är något vi rent personligen behöver bry oss om men de vi bor hos är liksom fast i den vardagen eftersom de bor och jobbar här. Dock så har XY-personen (hädanefter kallad DC) ledigt då de har en 15-månaders XX-version (hädanefter kallad Lilla AC) av dem själva.

Så tillsammans med AC/DC gav vi oss ut i höstrusket för att hämta den av de två XX-versionerna som faktiskt jobbar (henne kallar vi hädanefter LEC). Den yngre skulle faktiskt kunna jobba men barn har så dålig känsla för kvalitet så det är skönt att det inte är så.

Vanligtvis brukar man se staden tydligt men med regn i luften så ser det ut så här:

2013-11-25_08_45_18

Jag måste passa på att be om ursäkt för den dåliga bildkvalitén. Bilderna jag tar med digitalkameran måste jag föra över till datorn för att sen kunna föra över dem till mobiltelefonen så att jag genom en rad olika appar kan redigera bilderna till hanterbar storlek och sen föra över dem till datorn igen. Ett bildredigeringsprogram i datorn hade inte varit fel!!!!

Hur som haver… 6 personer i bilen blev till 7 sen åkte vi till ”Dubai Mall” (ja, alla hade ett eget säte).

2013-11-25_08_47_20Travelling by car in Dubai

Om det fortfarande stämmer så innehåller shoppingcentret en rad olika världsrekord och vi såg ju de flesta förra gången vi var här. Stortjejen blev mest glad åt att det lysande golvet fanns kvar.

2013-11-25_08_48_34

2013-11-25_08_49_10

Lilltjejen blev glad hon också och två glada barn + lysande golv = lång väntan. Men roligt hade de. Lilla AC hade också roligt men jag väntar med att lägga upp en bild på henne tills jag har målsmännens godkännande. Ska försöka komma ihåg detta imorgon.

Sen bar det av till världens största godisaffär om det fortfarande stämmer. Stortjejen fick sådan beslutsångest att hon blev ledsen. Jag förstår henne faktiskt. Jag skulle handla något till mig själv också men det hela slutade med att jag bara köpte en lite påse Skittles.

2013-11-25_08_50_37Hade den gått ner i resväskan så…

Ett besök i en stor leksaksaffär hann vi också med. Till pappans stora glädje var Stortjejen väldigt intresserad av bilbanan som fanns i butiken. Den var till och med mer intressant än de flygande feerna som flög omkring i butiken.

2013-11-25_08_51_47

Scalextric skala 1:32 står också på pappans julklappsönskelista…

Till sist var det dags för något att äta och vi valde ”TGI Friday’s”. På deras balkong har man en perfekt vy över världens största koordinerade fontänskådespel (om det fortfarande stämmer). Man hade även en bra utsikt över världens högsta byggnad… om det inte vore för taket…

2013-11-25_08_52_42

Fontänen med tända lampor

2013-11-25_08_53_32

2013-11-25_08_54_00

Händelserik dag?? Knappast! Men VÄLDIGT avkopplad.

Just det!! Det får jag ju inte glömma. Kunde inte låta bli att skratta när jag såg skyltarna för deras ”Fashion-våning” på Dubai Mall.

Vad tycker ni?

Lite tokigt är det allt

Kommentera

